onsdag 30 april 2014

Europeiska Motor i Täby, nej inte en gång till

Funderade under den gångna hösten över en ny bil. Föll för en Prius + och beställde den av Europeiska Motor i Täby.
Eftersom vi vid en första sondering och första mailväxling hade kontakt med en viss försäljare anmodades vi att även göra själva affären med nämnde säljare utifrån deras egna system för rättvisa. Intern hänsyn var m.a.o. viktigare än kundens önskemål.
Vi kom överens om exakt modell och skulle lämna 2 relativt nya bilar i inbyte. Först fick vi ett rejält skambud, dvs en ren chansning för att senare landa mer på marknadspris. Hyfsat oseriöst tillvägagångssätt av en stor bilhandlare. Under pågående diskussion om inbytespris hävdar plötsligt säljaren att han läst fel avs den ena inbytesbilen. Han trodde att den gått 600 mil istället för de körda och angivna 6000 mil efter 2,5 år!!?? Därmed måste han revidera inbytespriset eftersom bilen gått 5.400 mil längre än han trott. Vi upplevde det som en ful variant på att få ner inbytespriset som han bekräftat via mail men inte avtalat formellt. Så nu fick vi ett nytt bud som utifrån "nya fakta" innebar en sänkning av inbytesvärdet med 34.000!!!!!!!! Dvs en värdeminskning på 63 öre per mil vilket torde vara historiskt lågt. Man kunde nu konstatera att det bara var en manöver för att trycka ner inbytesvärdet. Sjukt oseriöst av Europeiska Motor att låta sig representeras av  medarbetare på pajasnivå. Vi var dock så långt komna i vår affär mentalt att vi likväl fullföljde affären. När vi väl skulle hämta bilen hade säljaren slutat!
Leverans skedde och bilen var behäftad med en del fel redan vid leverans och det tog lång tid att få den åtgärdad.
Nu har vi en tilltalande bil men nästa bilförvärv kommer inte att ske i Täby via Europeiska Motor.
Kort sagt-kass hantering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar